Hemma igen!!

Nu har jag äntligen tid att sätta mig o berätta om vår resa........
Måste först backa lite o summera dagarna innan vi åkte!

Vi skulle ha kalas, jag jobbade in i det sista packning, när skulle den göras???
Lördagen den 29/12 jobbade jag på amb, sista passet där innan resan. O vad tror ni hände?!? Jo, vi var på väg till en olycka, körde alltså m blåljus (o då går det ju inte sakta!!). Jag åkte denna dagen, men man håller koll på trafiken ändå. O plötsligt när vi ligger på omkörning på 2-filig väg, går en lastbil ut framför oss.....Oundviklgt sa det pang såklart!! En ambulans mindre..."lätt" kortare i fronten...
Men vi hade tur o klarade oss med ryggont o muskelvärk!! En av mina första tankar---Jaha, ska jag inte komma iväg på semester nu då??

Men det gjorde vi!! En lång flygning, 2 tim till London, därefter 11 tim till Johannesburg.
Där var vi ett dygn innan vi åkte ut till safarin! Hade turen att träffa på en kille som guidade oss runt i J-burg m omnejd o visade vad man bör se! Dagen efter åkte vi ut på safarin....
O det, var det mest häftiga jag varit med om. Vilka upplevelser att vara så nära djuren. Sov i tält, bara ett litet staket emellan oss o de stora elefanterna o lejonen m fl. Visserligen med el i stängslet, men tror bara det skulle kittla en elefant om han verkligen ville in..O de gick precis utanför o käkade gräs...På nätterna var de så högljudda att jag stoppade in öronproppar för att kunna sova!!
Vi var uppe m tuppen varje morgon, halv fem, fem. Ut i bushen när djuren var pigga! Såg massor av djur. En morgon kom vi rakt på ett gäng lejon som låg o slöade. Ca 7-8 m från jeepen. Väldigt nära när den store hannen ställde sig upp o röt långt ner från strupen. Då blev man allt lite piggg! Eller en av kvällarna när vi var ute o ca 45 elefanter kom närmre o närmre, runt om bilen.De är stora... Guiden bara skrattade...(jag svalde allt en extra gång). När vi varit ute på morgonen så kom vi tillbaka till ett underbart frukostbord, som smakade supergott. Sen slöade vi några timmar mitt på dagen, var så varmt då. Badade i poolen, kollade på de djuren som gick precis utanför campen. Känndes som man var på en anna planet!! På em var det dax igen för en tur, då åkte vi tills det blev mörkt. Niklas tror att de körde vilse en kväll, var två killar som var guide o chaufför o så vi o en annan tjej. Så inte var vi många.O de som lagade maten på campen... Himla mysigt!
Men det där med att köra vilse, tja jag vet inte vad jag ska tro, men tillbaka kom vi ju till slut!!
Vi såg ialla fall massor av djur, 4 av de big five. Leoparden är väldigt skygg, så den ville inte visa sig! Men massor av andra djur.
O vi slapp en massa ormar, det var vi lite skeptiska mot...
På kvällarna fick vi helt underbar mat som vår kock Errol lagade till oss. Trodde inte att vi skulle få så god mat! O vilka sallader...o fruktsallader. Jag var helt salig!!

Efter dagarna på safarin var vi helt slut p ga av alla intryck o upplevelser vi hade med oss! Flög ner till Kapstaden. Hade bokat hotell första natten, men sen skulle vi ut o köra runt lite. Hyrde bil hela tiden...

O det var en helt underbar stad. Med vackra berg o härliga affärer inte minst!! De besökte jag o grabbarna gärna!! Lasse hängde med!! Sen körde vi som sagt var runt, ner om godahoppsudden, vilka vyer! Stannade när vi var trötta på att köra, tog in på B&B, badade lite när vi kände för det, körde vidare!

På ett ställe som hetteSt James hittade jag mitt drömhus! Engelsk kolonialstil, vackra möbler, mycket i mahogny, vackra speglar, en stor veranda med pelare...Där man på kvällarna kunde sitta o mysa, titta ut över havet..Bakom de höga bergen.. O bara ett par hundra meter bort en liten by med en massa roliga antkvitetsaffärer (där hade Tonie jublat om hon sett!!).
Men där kunde vi ju inte bli fast! Men , man kan ju åka dit fler gånger...

Det mest konstiga stället vi bodde på var.... när vi kom upp för trappan till vårt rum, så var det rent o fräscht, ja, MEN, i hörnan på rummet var toaletten!!!!!!!!!!!!!!!! Toastol, dusch o badkar bubbel sådant t o m! O bara en halvvägg m kakel som delade av!! Visserligen känner vi varann väl.. men hur kul e det o sitta på toa i sovrummet!!!
Men som sagt, man glömmer det ju aldrig!!
Vingårdar har vi besökt, provsmakat! O handlat! De sista dagarna körde vi tillbaka till precis utanför Kapstaden, där hade vi hyrt en lyxig lägenhet m pool o utsikt över havet!! O vi njöt! På morgonen när jag låg i vilstolen o läste o bara slappade, ringde det på dörren, två städerskor kom in o städade efter oss o diskade frukostdisken... Det skulle jag absolut kunna leva med alltid!!! Men men vilken dröm håller isig!! Nu e man tillbaka till verkligheten igen!!

För att summera! Detta var en helt underbar resa, bättre än vad jag kunnat föreställa mig! O så skönt att få rå om varann i fam, tänk att få umgås med sin 18-åring i hela två veckor!! O så mycket vi pratat o pratat m varann! Gäller att ta vara på sådana stunder!

Endast en fadås på hela tiden, o den skrattar jag åt nu! Lasses pass gick i sönder på flygplatsen i Kapstaden, vi flög hem därifrån. De släppte igenom honom i alla fall! Men så kom vi till London. Där var det tvärstopp!! Sorry, du får inte följa med!! Fixa nytt pass.

Jaha inget annat o göra. Men då åkte jag o killarna hem...vi skulle ju hämta vår älskade Zorro.............
Så Lasse fick in till svenska ambassaden o fixa nytt pass, o sen åka hem senare på kvällen... Men det kunde varit mycket värre, tänk om han blivit kvar i Sydafrika.....

Ni kan säkert se mig irra omkring på Kastrups alla parkeringar o leta efter bilen, den hade ju inte jag parkerat när vi åkte... O kallt var det...mycket behagligare med 30 grader.....

O vilken lycka när vi kom till Pärup o fick se våran sötaste underbaraste hund!!! Han o jag har inte gått långt ifrån varann sen vi kom hem, när jag inte jobbar!!

Lite bilder....Nähä, det ville datorn icke. Får komma senare. Datorn har fått en knäpp medan vi varit borta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0